Tema och projektarbete
Hållbar utveckling betyder att leva i ekologisk, social och ekonomisk balans för att inte äventyra framtiden. Framtiden är barnens och därför har miljö och hållbarhetsarbetet en övergripande roll i det pedagogiska arbetet på förskolan. Miljöarbetet är både handlingsinriktat och kvalitetssäkrat eftersom Käpphästen utgår ifrån läroplanen (Lpfö18, s.9) och är Grön Flagg-certifierat; ett internationellt initiativ som drivs av Håll Sverige Rent och ingår i det internationella nätverket och lärandeprogrammet Eco-Schools.
Utgångspunkten är att arbetet med hållbar utveckling inte är en engångsföreteelse utan något som ständigt utvecklas i verksamheten. Projektet är ämnesöverskridande och utifrån barnens intresse; planeras, utförs och dokumenteras de olika delprojekten av pedagogerna. Tillsammans med
barnen utforskar de ämnet med hjälp av utomhuspedagogik för att utvecklas i matematik, naturvetenskap, språk, estetik, motorik, teknik, kommunikation, lek och sociala färdigheter. Utomhuspedagogik är en växelverkan mellan lärande inomhus och lärande utomhus, ett samspel mellan platsen, hållbar utveckling, den personliga hälsan och jordens hälsa.